Nieuwsbrief 16 (januari 2020)

In deze extra Nieuwsbrief vragen wij aandacht voor het Jaarprogramma 2020.

De afgelopen maanden november en december is er weer hard gewerkt om het nieuwe programma samen te stellen met de bedoeling onze leden eind december daarover te kunnen informeren.

Tot en met het drukken is alles volgens plan verlopen maar bij de bezorging is in sommige gevallen vertraging ontstaan, er zijn leden die het Jaarprogramma nog niet hebben ontvangen.

Om u toch tijdig te informeren heeft deze Nieuwsbrief twee onderwerpen: de lezing van 14 januari en het bloemschikken.

Lezing dinsdag 14 januari 2020

Gert Borgonje: Beroemde Duitse tuinen.

Duitsland kent vele botanische en particuliere tuinen die zeker de moeite waard zijn om te bezoeken.

Duitse tuinen hebben vaak een eigen karakter, sommige hebben nationale collecties van bepaalde geslachten van kruidachtige en houtige gewassen.

Ook zijn er meestal tropische kassen aanwezig met bepaalde plantensoorten als Orchideeën, Cactussen en tropische plantensoorten.

We bezoeken de prachtige Baroktuinen van Herrenhausen in Hannover en Berggarten met zijn vele tropische kassen en thematuinen met vele vaste plantenborders.

Park der Garten in Bad Zwischenahn heeft 90 modeltuinen, bekend zijn ook de botanische tuinen in Bonn en Keulen.

Europa’s grootste Rosarium in Sangerhausen heeft 8.500 verschillende soorten rozen.

In het Nationaal Park Hoch Harz is een rotstuin met bergflora op 1140 meter hoogte waar men met een stoomtrein naar toe kan.

Tenslotte bezoeken we ook particuliere tuinen in Borken-Weseke, Hilden en Wernigerode.

Opvallend detail: Tijdens de grote excursie op 4 juli hopen we de tuin Garten Picker in Borken-Weseke te bezoeken.

De eerste avond van het nieuwe seizoen wordt gehouden op dinsdag 28 januari.

Onder leiding van Jenny van Haarlem van “Bloem & Stijl bij Jenny” uit Ingen is er een midwinter-workshop. We gaan letterlijk een “Groei & Bloei”-arrangement maken!

Er zijn nog drie avonden gepland: 31 maart, 29 september en 15 december, u kunt zich, zo mogelijk vóór 13 januari, opgeven bij Heidi Hommersom.

Tot zover deze extra Nieuwsbrief.