Midden-Betuwe

Nieuwsbrief 15 (juni 2019)

U ziet de volgende uitgave van onze Nieuwsbrief, waarin we graag aandacht vragen voor een aantal activiteiten van onze afdeling Midden-Betuwe.

Belangrijkste onderwerp is de organisatie van de Open Tuindagen, die dit jaar worden gehouden op 15 en 16 juni en waaraan we, dankzij de medewerking van verschillende tuineigenaren, weer kunnen deelnemen.

Digitaal tijdperk

Ook onze afdeling ontkomt niet aan digitalisering, al was het alleen maar uit het oogpunt van kostenbeheersing. Daarom ontvangen de leden waarvan een mailadres bekend is deze Nieuwsbrief per mail, de andere leden ontvangen de vertrouwde papieren versie. Echter, de volgende Nieuwsbrief zal uitsluitend per mail worden verzonden. Daarom een dringend verzoek: ontvangt U de papieren versie, geef dan aan de secretaris uw email-adres door. Natuurlijk kunt u de Nieuwsbrief ook vinden op onze afdelingswebsite www.midden-betuwe.groei.nl

Jaarvergadering

De jaarvergadering die werd gehouden op 12 februari, kende weer een ontspannen en vlot verloop. Els van Baren informeerde de vergadering met een financieel verslag en een begroting.

De door het overlijden van Marie van de Laar ontstane vacature werd ingevuld door Nelis van den Berg, de statutair aftredende Teus Eerbeek werd benoemd voor een volgende periode en voor de aftredende Dick van Gessel werd ad interim Martijn van Verseveld benoemd.

Het bestuur voelt zich ondersteund door haar leden en zal zich, zoals u gewend bent, ook in het komende jaar optimaal voor de afdeling inzetten.

Open Tuindagen

Graag willen wij speciale aandacht vragen voor de bekende Open Tuindagen die dit jaar worden gehouden in het weekend van zaterdag 15 en zondag 16 juni. Onderstaand vindt U de tuineigenaren die hun tuin dit jaar tussen 10.00 uur en 17.00 uur voor U openstellen.

Uitsluitend op zaterdag 15 juni bent U welkom bij:

* Mevr. L.A. van Hoof, Dries 8, 4021 GJ Maurik (parkeerruimte op de Prinses Marijkelaan)

* Mevr. Ria Kalkman, Tabaksland 86, 4031 MJ Ingen

* Maatschap A. van Setten-Mauritz, In ’t Land 2 A, 4043 JM Opheusden

* Pluktuin De Tuinderij, Molenstraat 46, 4053 HE IJzendoorn

* Dhr. M. van Verseveld, Liniestraat 11, 4051 BN Ochten

* Fam. H. Zaayer, Oude Broekdijk 18, 4041 AE Kesteren

Op zaterdag 15 juni en zondag 16 juni bent U welkom bij:

* Mevr. Geerte Hoefakker, Schaapsteeg 1, 4041 AT Kesteren

* Mevr. A. Messing, Essenbos 5, 4021 CG Maurik

* Mevr. D. Schipper, Essenbos 8, 4021 CG Maurik

De volgende tuinen hebben wat extra’s te bieden: mevr. D. Schipper heeft een kwekerij met 95 soorten agapanthussen en veel dahlia’s en salvia’s, dhr. M. van Verseveld heeft een open atelier van Atelier Soli Deo Gloria met realistische olieverfschilderijen en bij de fam. H. Zaayer is een nieuwe biodiversiteitstuin aangelegd.

Maakt U vooral gebruik van de mogelijkheid de deelnemende tuinen te bezoeken, de tuineigenaren hebben hard gewerkt en zijn klaar voor uw bezoek!

Via onze website en de plaatselijke pers zullen wij bekendheid geven aan deze Open Tuindagen.

Grote excursie

De grote excursie wordt dit jaar georganiseerd op zaterdag 6 juli en voert ons naar Overijssel.

Achtereenvolgens worden vier tuinen bezocht: De Tuinen van Ruimzicht, (Wijhe), Het Plantzoentje, (Albergen), Kasteel Weldam, (Markelo) en De Valk, (Ruurlo).

De gehele dag wordt koffie en thee geserveerd. Zoals gebruikelijk besluiten we deze dag met een heerlijk diner.

De kosten voor deze mooie tuinreis bedragen voor leden van onze afdeling Midden-Betuwe € 73,50, niet-leden betalen € 83,50.

Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar dus meldt U snel aan bij Teus Eerbeek, tel. 0344-643386 of per email: teusengose(at)hotmail.com

Morgenexcursie

Op zaterdagmorgen 24 augustus gaan we met eigen vervoer naar Beesd om daar kwekerij en showtuin “Perkgroen ” te bezoeken. Eigenaar Johan van de Perk is kweker en landschapsarchitect en zal ons rondleiden in een showtuin van 5000 m2, met o.a. bamboes, grassen, varens, palmen en bladheesters. De ontvangst is om 9.30 uur op het adres: Perk Bamboekwekerij, Meinte 10, 4153 XE Beesd.

De toegang is gratis.

Opgave bij Teus Eerbeek, tel. 0344-643386 of per email: teusengose(at)hotmail.com

Bloemschikken

De bloemschikcursussen, blijven succesvol qua creativiteit en enthousiasme van de deelneemsters en cursusleiders. Voor de workshop van 17 september zijn nog een paar plaatsen beschikbaar. U kunt zich aanmelden bij Heidi Hommersom (email: hommersom.echteld(at)kpnplanet.nl)

De avonden op 26 en 28 november zijn inmiddels volgeboekt.

Fijne vakantie

Tot zover Nieuwsbrief 15, graag wekken wij U op de Open Tuindagen te bezoeken.

Vanaf deze plaats wensen wij iedereen een hele fijne vakantie toe. Mocht u op reis gaan: goede reis en een behouden thuiskomst. Wij begroeten u graag weer op één van onze activiteiten.

Namens het bestuur,

Job van Hardeveld, secr.